הורות אחראית בעולם של רשתות חברתיות

המרחב הווירטואלי סובב אותנו בכל זמן ובכל מקום. הרשת מלווה אותנו בכל מקום ואנו מחוברים בכל עת באמצעות הטלפון החכם (סמארטפון). לצד היתרונות הרבים ברשת יש לא מעט סכנות שעלינו ועל ילדינו להכיר וזאת בכדי לדעת כיצד לגלוש בצורה נבונה ברשת וכיצד להגן על עצמנו ועל ילדינו.
הידע שלך כהורה וחוכמת החיים שרכשת חשובים לא פחות מהידע הטכנולוגי של הילד. 

הילד שלכם צריך אתכם!

מעורבות, השגחה הורית ודוגמא אישית ברשת אינן שונות מנוכחות הורית בכל מרחב חיים אחר. מומלץ לקיים עם הילדים ובני הנוער שיח אחראי ומקדם בנושא התנהלותם ברשת. חשוב שילדינו ידעו כי אנו מהווים עבורם כתובת זמינה להתייעצות בנושאים הקשורים הן לתכנים המוצגים ברשת והן להתנהלותם ברשת.
יתר על כן, האופן בו אנו בוחרים להתנהל במרחב הווירטואלי, לנהל את זמן השימוש במסכים, לתקשר סביב מצבי תקשורת מורכבים מהווה מודל לילדינו.
לכן כדאי שתשוחחו עם הילדים, ואם עולה הצורך על תהססו לדבר עם המורה ועם חברים, לבדוק הודעות במכשיר הנייד, תבדקו את דף האינסטגרם או הפייסבוק שלהם, תהיו שם בשבילם ואל תעברו לסדר היום!

מה נאמר לילדינו ?

  • לפני שאתם מפיצים תמונה קורעת, תבדקו: האם הייתם צוחקים אילו התמונה הייתה שלכם?
  • ובכלל, תיזהרו עם תמונות שלכם ושל אחרים. אינכם יודעים למי הן יגיעו, ואיך.
  • אם החברים שלכם "יורדים" על מישהו, אל תצטרפו. מספיק כואב לו גם ככה.
  • קל להרגיש בעל כוח בקבוצה, אבל כוח אמיתי הוא להגן על מי שהקבוצה מעליבה.
  • מרגישים לא נוח בקבוצה? תעזבו (רק קחו בחשבון שיהיה מסובך לחזור).
  • יש לכם משהו לומר לחבר? כתבו לו בפרטי. בטח ובטח אם אתם כועסים עליו.
  • אל תהיו חלק מקבוצה שאתם לא רוצים שההורים שלכם יידעו שאתם חברים בה.
  • אל תשלחו בוואטסאפ שום דבר שהייתם רוצים לשמור בסוד.
  • תחשבו שניה או יותר לפני ה"שלח". האם אתם בטוחים שזה מה שרציתם להגיד?

הסכמים אשר מומלץ להורים לבנות עם הילדים:

ההסכם יכול לכלול התייחסות לערכים החשובים להורים, לילדים ולהתנהלות המשפחתית:

  • שימוש מכבד ומתחשב כלפי עצמי וכלפי אחרים באמצעות הכלי הטכנולוגי .
  • קביעת זמני שימוש בטלפון הנייד (האם ישנם זמנים בהם לא ייעשה שימוש בנייד? למשל, שעות הלילה; זמנים משפחתיים; בעת הליכה ברחוב).
  • הימנעות מצפייה במסכים דיגיטליים לפני השינה למען איכות שינה טובה.
  • בדיקה של ההורים באיזה אפליקציות ילדינו משתמשים,
  • בדיקה כי הילדים שומרים על פרטיות המידע הנמסר בעת הסכמה לתנאי השימוש של אפליקציה .
  • הפעלת שיקול דעת לפני צילום תמונות והבנה כי לא נשלח/נפרסם תמונות חושפניות או פוגעניות.
  • תיבת תגובות ברשתות חברתיות לאחר מחשבה .
  • במקרה של פגיעה, נעדכן את ההורים/בן משפחה אחר/מבוגר שסומכים עליו.
  • במידה ופגעו באחרים, לא נשתתף בפגיעה ונעמוד לצד הנפגע .
  • שיתוף הדדי מצד ההורים והילדים באשר להתנהלות ולעשייה שלהם ברשת.

על מה נשוחח עם ילדינו בהקשר לגלישה ברשת ?

שאלות לשיחה עם ילדיכם: 
באילו נושאים הם מתעניינים?
באילו אפליקציות הם משתמשים ולאילו אתרים הם נכנסים?
האם הם מקפידים לשמור על המידע האישי שלהם?
מה נחשב בעיניהם פגיעה? כיצד הם נזהרים ממצבים אלה?
כיצד הם פועלים כשהם נחשפים לאירוע פוגעני ברשת?
האם הם מפעילים שיקול דעת בעת שיתוף, פרסום, הפצה של תכנים?
האם הם פונים לקבלת עזרה מחבר או מבוגר?

לאן לפנות במקרה של פגיעה?

מחנכת הכיתה / יועצת בית הספר
אם הפגיעה התקיימה באתר הבית ספרי, ניתן לפנות לרכז תקשוב בית ספרי/מנהל האתר.
מנהלת אגף פניות ותלונות הציבור במשרד החינוך באמצעות פקס 02-5602390 ובאמצעות דוא"ל- tluna@education.gov.il
אם הפגיעה התקיימה ברשתות חברתיות אפשר להיעזר בגורמים הבאים :
איגוד האינטרנט הישראלי בטלפון 03-9700911 - , באמצעות
טופס דיווח או במייל או במסרון בווטסאפ .054-8858911
פניה למשטרה במצבים של סיכון.